Last ned BankID-appen
App Store
Scann koden og last ned BankID-appen til din mobil eller følg lenken under.
Google Play
Scann koden og last ned BankID-appen til din mobil eller følg lenken under.
Kom i gang med BankID-appen
1
Aktiver appen - to valg
- Via koder på SMS og E-post (raskeste måte - umiddelbar aktivering)
- Med Bank ID (ventetid/karenstid på en time)
2
Slå på varslinger
Tillater du det dette får du en snarvei inn i appen hver gang du skal bruke BankID.
3
Aktiver BankID biometri
Følg instruksene i appen for å aktivere BankID biometri (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
4
Appen er klar til bruk
Vi anbefaler at du tester appen etter at du har aktivert den.
Hvorfor BankID-app?
- BankID-appen vil gi en enklere og raskere brukeropplevelse.
- Stadig flere brukersteder vil fremover benytte ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i stedet for passord når du skal logge inn/bekrefte med BankID-appen. Like sikkert, men mye enklere.
- Nye reguleringer fra EU krever at løsningen moderniseres. BankID-appen kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.
- Mens dagens BankID på mobil kreves både data- og telefonforbindelse på mobilen, krever appen kun dataforbindelse. Det vil gi en enda mer stabil tjeneste.
- Appen gjør oss bedre rustet til å henge med i fremtidens teknologiutvikling.
Din digitale kodebrikke
- Med BankID-appen får du en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID.
- Du vil motta et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen, i stedet for at du skal taste inn engangskode.
- Når du har godkjent i appen går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
- Du har som oftest mobilen med deg, ingen grunn til å lete i skuffer og jakker etter den fysiske kodebrikken lenger.
Ofte stilte spørsmål
BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.
Les mer om BankID-appen og last ned på våre sider her.
Du kan få utfyllende informasjon om BankID-appen på BankID sine nettsider.
For å kunne benytte BankID-app, må man ha en aktiv BankID-avtale i BN Bank. I nettbanken kan du se status på din BankID-avtale (Meny -> BankID). Om status på din BankID er utløpt, kan du selv bestille BankID i nettbanken. Om statusen er blokkert eller sperret, må du ta kontakt med oss på telefon 73892000 eller via nettbank/mobilbank. Det samme gjelder om du ikke har BankID i BN Bank, men ønsker dette – ta kontakt med oss.
BankID-app laster du ned i App Store eller Google Play. Her kan du se hvordan du aktiverer BankID-app.
App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!
BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.
Dette gjelder kun dersom du aktiverer med BankID eller BankID på mobil, velger du derimot å aktivere med koder fra banken slipper du ventetid og aktiverer appen på få minutter - vi anbefaler dette.
Når du aktiverer BankID App med BankID eller BankID på mobil første gang er det lagt inn ventetid (karens) i prosessen. Du starter aktiveringen, men må vente i 1 time før du kan fullføre prosessen. Du ser nedtellingen på skjermen, men du kan også velge å bli varslet når det er klart for å gå videre.
Er din BankID blokkert må du ringe oss på telefon 73892000 eller sende oss en melding via nettbank/mobilbank. Åpningstid på telefon er 09.00 – 15.00 alle hverdager.
Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.
Fra 1. september 2022 ble det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil, og fra 1. september 2024 vil tjenesten ikke lenger tilbys. Det anbefales å laste ned Bank ID-appen.