Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon som bekrefter identiteten din. Med BankID kan du:

  • Logge inn på offentlige og private tjenester som blant annet Altinn, Skatteetaten og banker du har kundeforhold i.
  • Signere elektronisk på avtaler, dokumenter og kontrakter.
  • Handle trygt på nett og gjøre endringer hos ulike leverandører.

BankID er utviklet for å gi en sikker, rask og brukervennlig opplevelse.

Dame holder mobil med BankID app

Hvordan få BankID

BNBank.Models.ImageModel

Oppfylle kravene

For å få BankID og BankID-app må du være over 13 år, ha norsk fødselsnummer eller D-nummer og ha gyldig legitimasjon (for eksempel pass). Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

BNBank.Models.ImageModel

I nettbanken

Oppfyller du kravene, kan du bestille BankID i nettbanken. Logg inn med kodebrikken fra banken din, gå til > Meny > BankID > Bestill BankID.

BNBank.Models.ImageModel

Fullføre legitimering

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert, må du kontakte banken. 

Sikkerhet

BankID bruker avansert kryptering for å beskytte dine data.

Fleksibilitet

Brukes på tvers av banker og offentlige tjenester.

Effektivitet

Gjør det enklere å skrive under på avtaler og betale på nett.

Dame bruker mobilbank på mobilen

Hvor kan jeg bruke BankID?

Med BankID kan du:

  • Logge inn på offentlige tjenester som NAV, Lånekassen og Altinn.
  • Betale regninger i nettbanken.
  • Signere dokumenter digitalt.
  • Handle trygt på nett.
  • Bytte strømleveradør eller teleoperatør.

For mer informasjon om BankID, se BankID Norges egne hjemmesider.

BankID-app

Med BankID-appen får du en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken når du skal logge inn eller signere med BankID. 

BankID for ungdom

Øke beløpsgrensen på Vipps eller logge inn hos lånekassen? Nå kan også ungdom fra 13-17 år få BankID og BankID-appen.

Sikkerhetstips

  • Ikke del din BankID-informasjon med andre.
  • Verken politi eller bank vil be deg oppgi BankID-koder og -passord via e-post, SMS eller telefon.
  • Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite hvis du mistenker svindel.

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver infrastrukturen for utstedelse av elektroniske identiteter.

BankID

BankID brukersted

The Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS) beskriver avtalevilkårene i forenklede versjoner.

BankID

BankID brukersted

Ofte stilte spørsmål om BankID

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

For å få BankID må du være riktig legitimert (pass med RFID) og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID til den mindreårige. Les mer og bestill BankID her

Er din BankID blokkert må du ringe oss på telefon 73892000 eller sende oss en melding via nettbank/mobilbank. Åpningstid på telefon er 09.00 – 15.00 alle hverdager.

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Les mer om BankID-appen og last ned på våre sider her.

Du kan få utfyllende informasjon om BankID-appen på BankID sine nettsider.

For å kunne benytte BankID-app, må man ha en aktiv BankID-avtale i BN Bank. I nettbanken kan du se status på din BankID-avtale (Meny -> BankID). Om status på din BankID er utløpt, kan du selv bestille BankID i nettbanken. Om statusen er blokkert eller sperret, må du ta kontakt med oss på telefon 73892000 eller via nettbank/mobilbank. Det samme gjelder om du ikke har BankID i BN Bank, men ønsker dette – ta kontakt med oss.

BankID-app laster du ned i App Store eller Google Play. Her kan du se hvordan du aktiverer BankID-app.

 

Fra 1. september 2022 ble det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil, og fra 1. september 2024 vil tjenesten ikke lenger tilbys. Det anbefales å laste ned Bank ID-appen.