Mistenker du at en e-post du har mottatt er et svindelforsøk?
- Ikke klikk på noen av lenkene i e-posten
- Ikke åpne noen av vedleggene i e-posten
- Ikke svar på e-posten
- Slett e-posten
Til venstre ser du eksempel på falsk e-post, hvor du ser at avsender ikke er BN Bank når du holder musepeker over avsenders adresse.
Mistenker du at en SMS du har mottatt er et svindelforsøk?
- Ikke klikk på noen av lenkene i SMS'en
- Ikke ring tilbake til avsender
- Ikke svar på SMS'en
- Slett SMS'en
- Til venstre ser du eksempel på falsk SMS med ukjent avsender/telefonnummer.
Slik kan du oppdage svindelen
Det er flere ting ved en e-post eller SMS som kan indikere at det er et forsøk på svindel:
- Du blir ofte bedt om å trykke på en lenke. Dersom du holder musepekeren over lenken uten å trykke på den. vil du se hvilken side lenken fører til. Da kan du se at adressen faktisk er https://www.bnbank.no dersom avsender utgir seg for å være BN Bank.
- Seriøse bedrifter/aktører bruker som regel ikke Hotmail, Yahoo, Gmail eller lignende mailkontoer.
- Hvis du ser at avsenderadressen er litt "merkelig", som "ruble123@bnbanken.no", eller den kanskje tilsier at e-posten kommer fra et annet land, som "kundeservice@bnbank.eu"
- Svindlerne blir stadig flinkere, men selv om språket i falske e-poster og SMS'er har blitt bedre og bedre, kan det ofte bære preg av å ha blitt direkte oversatt ved for eksempel Google Translate. Leser du nøye vil du raskt se om det er noe som ikke stemmer.
På Nettvett.no finner du flere råd om hvordan du kan unngå både e-postsvindel (phishing) og SMS-svindel (SMiShing).
Generelt om svindel
Vær oppmerksom og følg nøye med, her er noe av det som ofte preger forsøk på svindel:
- Tilbudet du får er for godt til å være sant
- Det haster, du må gjøre noe innen en viss tidsfrist
- Du blir kontaktet om noe uventet som har oppstått
- Avsender bruker frykt eller tillit for å få deg til å gjøre noe
- Kontoen din er sperret og du må oppgi informasjon for å gjenåpne den
Hva gjør du hvis du har mottatt en falsk e-post eller SMS?
Da kan du slette e-posten eller SMS-en , men husk å ikke trykke på lenken(e). Følger du dette rådet trenger du ikke å ringe oss.
Da kan du risikere at du har fått virus på PC-en din. Sørg da for å installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Det kan være lurt å ta kontakt med noen som er datakyndige hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre dette. Du kan lese mer om virus og skadelig programvare, samt hvordan du blir kvitt det, hos nettvett.no.
Da er det viktig at du sperrer kortet ditt så raskt som mulig. Dette kan du gjøre enten i mobil- eller nettbanken, eller ved å ringe oss. Sjekk også om kontoen din er belastet for beløp du ikke kjenner til.
Rapporter kortreklamasjon og konto-svindel
Ring oss for å sperre konto
Ring oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre konto.
Er kortet ditt misbrukt?
Hvis du har ukjente transaksjoner på kortet ditt, er det viktig at du sperrer kortet ditt så fort som mulig. Du kan sperre selv i nett- eller mobilbank, eller ringe oss på 73 89 20 00. Deretter må du reklamere på de ukjente transaksjonene. Fyll inn grundig og god informasjon i reklamasjonsskjemaet.