Nye svindelmetoder

Bruk av BankID har begrenset andelen svindelsaker hvor svindlere lurer til seg kortinformasjon og passord ved betalinger. Men, samtidig har svindlerne funnet nye metoder:

  • Gjennom program på desktop: Du kommer i kontakt med svindleren gjennom en telefonsamtale med noen som ikke er de som de gir seg ut for å være. Du lures til å laste ned et program, dette fanger tastetrykkene dine. På denne måten tar de over kontroll på PC'en og legger inn overføringer/betalinger fra dine kontoer.
  • Gjennom lenker og vedlegg: Som mobilbrukere har mange et uforsiktig forhold til lenker og vedlegg og glemmer at de faktisk sitter med en liten datamaskin i hånda. Ha derfor en sunn skepsis til tilbud og apper.
  • Gjennom e-post og SMS: Svindlere kan få både telefonnummer og e-post til å se ut som det kommer fra banken eller andre instanser de ikke tilhører. Vi minner om at banken, eller politiet, aldri tar kontakt og ber om informasjon som fødselsnummer, BankID, koder eller passord. Disse skal du alltid holde helt for deg selv.

Svindel knyttet til BankID

Når du skal oppdatere eller gjøre endringer i BankID-appen gjøres dette på en trygg måte i selve BankId-appen, og ikke gjennom en tilsendt lenke i e-post eller SMS. 

Vi erfarer at svindlere kan sende ut tekstmeldinger med skadelige lenker der de ber brukeren om å oppdatere BankID. Alle slike meldinger skal bankkunder se bort fra, det er BankID gjennom deres app som styrer når nettopp du skal oppdatere din app.

Å handle brukt på nettsider som Finn.no og Tise blir stadig mer populært, og med dette ser man også nye svindelmetoder dukke opp. 

Flere har opplevd å bli svindlet når betalingen for bruktkjøpet skal gjøres. Kjøperen foreslår å betale for varen via en egen betalingsløsning, og sender selger en link der de blir bedt om å legge inn kortinformasjon. Dette er imidlertid en "phishingside", altså en falsk side laget for å svindle brukeren, hvor svindlerne følger med på det som blir tastet inn. Da kan de bruke denne informasjonen til å tappe selgers konto for penger. I steden for å motta penger for en salg vil da selgeren ende opp med å tape penger. 

Man skal også være påpasselig når det gjelder hvordan frakt avtales. En variant av svindel er der kjøperen foreslår å bruke en frakttjeneste, for eksempel Helthjem, for å få levert varen. I dette tilfellet blir selgeren bedt om å betale porto, og kjøperen sender en link til en side hvor portoen kan utbetales. Linken går til en nettside som ser helt legitim ut, selger legger inn bankkort-informasjon til det som skal være forsendelsen, men er egentlig på en phishingside der svindleren leser av kortinformasjon og kan tappe konto.

Hvis du ikke er kjent med betalingstjenestene hos leverandører som Finn.no og Tise, les om tjenestens egen betalingsløsning på deres nettside og bruk alltid denne. Ikke klikk på lenker som kjøper lager og initierer. Hvis varen skal overleveres personlig kan Vipps benyttes.

Oppussingssvindel

En vanlig form for svindel er det vi kaller oppussingssvindel. Du oppsøkes av håndverkere som skal hjelpe deg med småjobber. Straks de starter finner de kritiske og alvorlige feil. Det haster, og de må ha mer og mer penger for å berge huset ditt. Tegn på at det er useriøse aktører:

  • Du blir oppsøkt av håndverkere på døra.
  • Firmaet er ikke medlem i mesterbrevordning eller håndverkerforeninger lokalt.
  • Du får ikke ordentlige tilbud og kontrakter.
  • Du får ikke faktura med mva i etterkant av utført arbeid.

Spør alltid en uavhengig ekspert før du setter i gang større arbeider, og sky alle som krever forskudd eller ikke har ordentlige kontrakter. Du finner også informasjon om kontroll av bedrifter på handlehvitt.no, og spør gjerne oss i banken hvis du føler at du er utrygg på om du blir svindlet.

Virker noe mistenkelig?

Snakk med banken

Vi kjenner hvordan svindlere opererer, og kan gi deg tips for å hjelpe deg med å avklare om din mistanke virker begrunnet. Banken har også muligheten og kunnskapen til å hjelpe deg med å vurdere faren, og å tipse riktige myndigheter om du føler at du er fanget i et uheldig mønster med noen som lokker eller truer deg til å betale dem penger.

Du når oss på telefon 73 89 20 00 eller post@bnbank.no.

Mann med penn krysser ut i bokser

Huskeregler for en tryggere digital hverdag

  • Gi aldri fra deg passord eller BankID-koder over telefon eller e-post.
  • Ikke send penger til noen du bare har møtt på nett eller telefon.
  • Hvis du har sendt penger og blir bedt om mer, ikke send mer. Stopp før tapet blir større.
  • Du bør ikke sitte på åpne og ukjente nettverk og betale i nettbanken din.
  • Ikke last ned ukjente apper eller programmer for å scanne PC eller mobil for virus. 
  • Ta gjerne kontakt med oss for råd og veiledning, vi har sett alt før og har taushetsplikt.

Rapporter kortreklamasjon og konto-svindel

Telefonrør

Ring oss for å sperre konto

Ring oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre konto.

Bankkort ikon

Er kortet ditt misbrukt?

Hvis du har ukjente transaksjoner på kortet ditt, er det viktig at du sperrer kortet ditt så fort som mulig. Du kan sperre selv i nett- eller mobilbank, eller ringe oss på 73 89 20 00. Deretter må du reklamere på de ukjente transaksjonene. Fyll inn grundig og god informasjon i reklamasjonsskjemaet.