Dette gjør vi når vi får varsel om at en kunde har gått bort
- Konto sperres for uttak/overførsler. Konto er fremdeles åpen for innbetalinger (som for eksempel sluttoppgjør for lønn, pensjon, skatt eller lignende).
- AvtaleGiroer eller betalinger som ligger til forfall vil ikke bli belastet.
- Utgifter i forbindelse med begravelse kan belastes før skifteattest foreligger. Faktura må da sendes til oss, og være signert av en eller flere arvinger.
- Konti kan belastes for strøm, husleie, telefon som er påløpt frem til dødsdato, samt begravelseskostnader. Det er da nødvendig å oversende en scannet kopi av fakturaen som er signert av en eller flere arvinger.
- Faste trekk til boliglån i banken vil fortsette selv om konto er sperret.
- Disponenter fjernes fra konto.
- Bankkort, tilgang til nettbank, og andre selvbetjeningsløsninger sperres.
Avslutte kundeforholdet elektronisk med BankID
- Fyll ut skjema for avslutning av kundeforhold til avdøde (se lenke under).
- Du må laste opp kopi av skifte-/uskifteattest utstedt av tingretten.
- Fullmakter fra arvinger - dersom skifteattesten ikke angir hvem som er fullmektig.
- Arvinger får tilsendt lenke på e-post for signering med BankID.
- Avslutning av kundeforholdet blir gjennomført når alle arvinger/fullmektig (i skifte-/uskifteattest) har signert med BankID.
- Denne tjenesten forutsetter at alle arvinger kan signere med BankID.
Avslutte konto per post - dette trenger vi
- Kopi av skifte-/uskifteattest utstedt av tingretten.
- Henvendelse om kontoavslutning signert av arvinger/fullmektig.
- Fullmakter fra arvinger - dersom skifteattesten ikke angir hvem som er fullmektig.
- Kopi av gyldig legitimasjon for alle arvinger, samt fullmektig.
Dokumentasjon sendes inn per post til:
BN Bank
Postboks 2415 Torgarden
7005 Trondheim
Av personvernhensyn kan ikke dokumentasjon sendes på e-post.
Dødsbo der avdøde var bosatt i utlandet
- Hvis kontoopplysninger skal utleveres/kundeforholdet skal avsluttes, må banken få tilsendt en bekreftet kopi av dødsattesten og en bekreftet kopi av testamentet eller et annet arvebevis. Hvilke dokumenter som utstedes i andre land i forbindelse med dødsfall kan variere. Kopiene må være av originaldokumentene, og i tillegg være stemplet «Bekreftet kopi». Vi godkjenner ikke kopier av dokumentkopier. Dokumentene må være oversatt til norsk eller engelsk av en autorisert translatør, og bekreftet av notarius publicus.
- Dersom det er flere arvinger i boet og dokumentene ikke opplyser hvem som skal opptre på vegne av boet, må vi be om skriftlig fullmakt fra hver av arvingene der de samtykker i at kundeforholdet skal avsluttes. Bekreftede kopier av arvingenes legitimasjoner må også vedlegges. Også disse dokumentene må være bekreftet av notarius publicus.
- Ved avslutning av kundeforholdet må banken få opplyst mottakerens navn, adresse og kontonummer.
- Hvis pengene skal overføres til utlandet, må banken få opplyst mottakerens navn, adresse, IBAN-nummer og BIC-adresse, samt bankens navn og adresse.
- Oppdraget må signeres av den/de som opptrer på vegne av boet.
Innsyn i avdødes kundeforhold
Også avdødes kundeforhold er omfattet av ordinære regler for personvern og taushetsplikt. For at banken skal kunne gi arvinger innsyn i kundeforholdet, må arvingene be tingretten utstede skifteattest eller formuesfullmakt.
Med skifteattest eller formuesfullmakt kan navngitte arvinger få innsyn i avdødes kundeforhold. For dødsfall før 2021 kan arvinger få innsyn fra dødsdato. For dødsfall fra 2021 kan arvinger få innsyn inntil tre måneder før dødsfallet.
I de første 60 dagene etter arvelaterens død kan arvelaterens ektefell eller en samboer som har, har hatt, eller venter barn med arvelateren, også uten formuesfullmakt kreve innsyn i arvelaterens formues- og gjeldsforhold.
Har du spørsmål? Ta kontakt
Telefon
Alle hverdager mellom kl. 09.00 - 15.00 på telefon 73 89 20 00.
E-post
Send oss gjerne en e-post om du har generelle spørsmål.
Chat i nettbanken
Vi er online hverdager mellom klokken 08.00 - 15.30.