Åpningstider og betalingsfrister i jula

Åpningstider

Vår chatrobot Ida svarer deg 24/7 i jula. Kundesenteret er tilgjengelige på chat, telefon, Facebook og e-post i følgende tidsrom:

23. desember: ordinær åpningstid

27. og 30. desember:
Telefon kl 10:00-14:00
Facebook, e-post, chat kl 09:00-15:00

Nyttårsaften:
Telefon kl 09:00-12:00
Facebook, e-post, chat kl 08:00-12:30

Julaften og helligdager: Stengt

Bankens åpningstider er tilbake til normalt igjen fra 2. januar

Nettbanken og mobilbanken tar ikke juleferie – utfør dine banktjenester når du vil og hvor du vil!

Betalingsfrister jul

Siste frist for registrering og godkjenning av betalinger før jul:
Mandag 23. desember kl. 13:30

Betalinger etter dette tidspunktet blir behandlet: 
Fredag 27. desember


Utenlandsbetalinger blir behandlet frem til: 
Mandag 23. desember kl. 11:00

Betalinger etter dette tidspunktet blir behandlet:
Fredag 27. desember

Betalingsfrister nyttår

Siste frist for registrering og godkjenning av betalinger før nyttår:
Tirsdag 31. desember kl. 13:30

Betalinger etter dette tidspunktet blir behandlet: 
Torsdag 2. januar


Utenlandsbetalinger blir behandlet frem til: 
Tirsdag 31. desember kl. 11:00

Betalinger etter dette tidspunktet blir behandlet:
Torsdag 2. januar

Mest stilte spørsmål

  1. Får du en feilmelding?
    Skriv inn feilmeldingen du får til vår chatbot Ida (du finner den nederst til høyre på siden), så kan hun hjelpe deg videre.

  2. Problemer med BankID?
    Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, kodebrikken eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
    Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID.
    Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Trykk «Glemt passord» etter du har tastet fødsels- og personnummer og trykket «Neste».
    Har du blokkert din BankID, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

  3. Kodebrikke
    Denne metoden benyttes kun dersom du har kodebrikke utstedt av BN Bank og ikke har aktivert BankID. Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Hvis du har mistet kodebrikken din eller den er tom for strøm, bestill ny kodebrikke.

  4. Oppdater nettleseren
    Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
    Firefox - last ned Firefox
    InternetExplorer - last ned Internet Explorer
    Google Chrome - last ned Google Chrome  
    Opera - last ned Opera
    Edge/Internet Explorer - Installert på maskinen din hvis du bruker Windows
    Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - last ned Safari

    Tips: Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.

Her er noen av de vanligste feilmeldingene som kan oppstå og beskrivelse av løsning. 

BID - 1439: Feilkoden betyr at din kodebrikke er sperret.

Løsning: Ta kontakt med oss på tlf. 73 89 20 00 for å få åpnet din BankID på nytt.

BID - 1433: Problemet forsvinner normalt når du lukker nettleser og forsøker å logge inn på nytt. Det kan også forekomme hvis du bruker en snarvei/favoritt til nettsiden. Vær oppmerksom på at du ikke forveksler engangskode og personlig passord. 

BID 2032, 2034, 20a1, 20b0, 20c1, 2030 og 2031: Disse feilmeldingene oppstår når det er noe feil med nettleseren eller dårlig internettforbindelse. 

Løsning: Oppdater nettleseren din, eventuelt bytt nettleser. En annen løsning kan være å restarte din nettverksrouter.

BID - 2033: Kan oppstå ved dårlig internettforbindelse eller treg PC eller Mac. 

Løsning: Sjekk først at du har internettforbindelse. Hvis ikke, kan du prøve å starte routeren på nytt. Virker nettet som det skal, prøv en annen nettleser eller start maskinen/mobilen på nytt. 

BID - 20C1: Betyr at det er kommunikasjonsfeil mot BankID. Vent noen minutter og prøv igjen.

BID - 5000: Feilen skyldes kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. 

Løsning: Lukk nettleseren og prøv igjen om noen minutter.
Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 om problemet vedvarer. 

BID - 5007: Feilen oppstår når det er noe galt med nettleseren din, eller at din BankID er sperret. 

Løsning: Prøv å bytt nettleser eller å nullstille innstillingene på nettleseren. Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 dersom problemet vedvarer. 

BID - C161: Feilmeldingen betyr at vi ikke klarer å finne en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt telefonnummer. Årsaken til dette kan være at du har fått nytt SIM-kort, eller foretatt endringer på ditt abonnement. 

Løsning: Bestill BankID på mobil på nytt her. 

BID - C30F: Din BankID på mobil er sperret.

Løsning: Du må logge deg inn i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt. 

BID - C325: Feilen kan skyldes en feil hos din mobiloperatør. De har alltid fokus på å rette slike feil raskt. Prøv igjen om en liten stund. 

For å få BankID må du være riktig legitimert (pass med RFID) og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID til den mindreårige. Les mer og bestill BankID her

Du kan gjøre de fleste endringene på ditt lån i nett- og mobilbank (velg Lån < Endre på lån), eller via vår hjemmeside. Du kan blant annet kan du endre belastningskonto, søke om avdragsfrihet, endre løpetid eller endre dato for belastning. Skjema for endring av lån finner du her.

Her kan du søke om økning av ditt boliglån.

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

Straksbetaling er ikke tilgjengelig hos oss på nåværende tidspunkt.

Årsaken til dette er at vi ser svindlere benytter seg av denne tjenesten for å få tilgang til penger fra sine ofre raskt. Da har banken små muligheter til å stoppe transaksjonen og pengene er tapt. 

Ved å ta bort tjenesten ser vi at vi kan hjelpe flere kunder og sørge for at pengene forblir på riktig konto.

Du kan signere med BankID på mobil - se under:

  1. Du må ha både BankID og BankID på mobil fra BN Bank
  2. Velg signering med BankID på mobil
  3. Bekreft tilsendte referanseord med egen 4-sifret kode
  4. Tast inn ditt BankID-passord fra BN Bank

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 1-2 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.

  1. Tilbud i nettbanken
    Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt.

  2. Opprett selv i nettbanken:
    Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura.

  3. På bedriftens nettside:
    Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.

Finn flere spørsmål og svar om AvtaleGiro her.

Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Under «Motta regninger elektronisk» klikker du «Inngå avtale». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot å motta eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

Finn flere spørsmål og svar om eFaktura her.

Betaling til en mottaker i utlandet gjennomføres fra nettbanken ved å velge >Meny >Betale til utlandet

Finn mer informasjon om betaling til utland her

For overføring mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number). 

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22. 

Du finner ditt IBAN-nummer under Detaljer på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her.

Hvis du har problemer med å betjene lånet ditt kan avdragsfrihet være en løsning. Med avdragsfrihet betaler du kun renter på lånet i en periode mens avdragene blir satt på vent.

Du kan søke om avdragsfrihet på ditt boliglån her

Alternativt kan du logge inn i nettbanken og sende oss en melding ved å velge > Meny > Send melding. Skriv da kort om hvorfor du har behov for avdragsfrihet og hvor lenge du har behov for avdragsfrihet, så ser vi på saken og kommer tilbake til deg. 

 

Har du handlet i nettbutikker eller kjøpt tjenester hos leverandører som har gått konkurs har du mulighet til å reklamere til banken.

Har du betalt med kredittkort reklamerer du her.

Har du betalt med debetkort reklamerer du her.

Har du spørsmål? Ta kontakt

Telefon

Alle hverdager mellom kl. 09.00 - 15.00 på telefon 73 89 20 00.

E-post

Send oss gjerne en e-post om du har generelle spørsmål.

Chat i nettbanken

Vi er online hverdager mellom klokken 08.00 - 15.30.

Sperre kort

For å sperre kortet utenfor ordinær åpningstid ringer du til 73 89 20 00. Husk at du også kan sperre kortet via din mobilbank.