Velg riktig kort for deg
Bankkort
- Gebyrfri bruk
- Kontaktløs betaling
- Felles PIN-kode for alle dine kort
Kredittkort
- Reiseforsikring og kjøpsbeskyttelse
- Gebyrfri bruk i hele verden
- Inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse
Bankkort for ungdom
- Ingen årsgebyr
- Gebyrfri bruk
- Kan brukes til netthandel
Bankkort for barn
- Ingen årsgebyr
- Gebyrfri bruk
- Maks beløpsgrense på 2000 kr/uke
Sett inn penger i butikk
Du kan nå sette inn kontanter i utvalgte matbutikker ved å bruke bankkortet ditt. Se etter skiltet "kontanttjenester i butikk".
Kortbetaling
Betal enkelt og trygt med bankkort, enten fysisk eller via mobilen.
Google Pay
Legg bankkortet ditt til Google Pay og betal raskt med mobilen.
Samsung Pay
Bruk bankkortet ditt via Samsung Pay for enkel betaling med mobilen.
Tæpp med Vipps
Bruk bankkortet ditt på mobilen med Vipps og betal raskt ved å tæppe i terminaler.
Ofte stilte spørsmål
Du kan bestille bankkort i nettbank og i mobilbanken vår. Er bankkortet ditt kommet på avveie/stjålet, må du sperre kortet og deretter kontakte oss via chat eller melding i innlogget nettbank så hjelper vi deg med å bestille et nytt bankkort. Èn måned før kortets utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort. Kortet er gyldig i hele utløpsmåneden.
Fra ditt bankkort er bestilt vil det ta ca. 10-14 dager før du mottar kortet i din postkasse. Det er veldig viktig at du har merket postkassen med navnet ditt, slik at posten kommer riktig frem.
Hovedforskjellen er hvor pengene kommer fra. Med et bankkort trekkes pengene direkte fra din konto og du bruker penger du allerede har. Med et kredittkort har du en tilgjengelig kreditt på en fastsatt sum, og pengene du bruker er penger du låner fra banken. Du vil hver måned få en faktura med oversikt over hvor mye du har brukt, og så lenge du betaler fakturaen innen forfallsdato medfører det ingen ekstra kostnader. Et kredittkort må du søke om å få, og du vil få en kredittramme basert på inntekt og betjeningsevne.
Les mer om forskjellen og fordelene til hver av kortene her.
Det er flere måter å betale med kort på. Den enkleste er å legge kortet direkte på betalingsterminalen, også kalt tæpping. Er beløpet over kr. 500,- må du taste PIN-koden etterpå. Du kan også stikke kortet inn i betalingsterminalen og betale med chip og PIN-kode. I tillegg kan du benytte kortet til å handle på nett og i ulike apper.
Det er ingen gebyrer ved varekjøp og uttak i minibank i utlandet, verken på debetkort eller kredittkort. Man betaler imidlertid et valutapåslag på 2 % av kjøpesummen ved bruk av kortene i utlandet, dette er helt vanlig i alle banker.
Saldo på kontoen tilknyttet ditt bankkort finner du enkelt i din nett- og mobilbank. De som har barnekort 8-12 år kan enkelt sjekke saldo i Mine kort-appen.
Kortet aktiveres automatisk når du bruker det i en betalingsterminal og taster PIN-kode. Du kan også aktivere kortet i mobil- og nettbank ved å gå til Meny > Mine kort. Trykk da på kortet og velg > Aktiver kort
- Logg inn i nettbanken
- Velg Meny > Kort > Hente PIN-kode
PIN-kode til barnekort 8-12 år kan hentes i Mine kort-appen.
Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss. Vi gjør oppmerksom på at barnekort 8-12 år kan sperres via Mine kort-appen.
Via mobilbank:
- Logg inn i din mobilbank
- Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
- Velg hvilket kort som skal sperres
Via nettbank:
- Logg inn i nettbanken.
- Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
- Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.
Telefon:
Du kan ringe oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre ditt bankkort, hele døgnet.
Via mobilbank:
- Logg inn i din mobilbank
- Klikk på kredittkortet i kontooversikten, deretter >Flere valg
- Velg >Sperre kort
Via nettbank:
- Logg inn i nettbanken
- Klikk på plusstegnet til høyre for kredittkortet i oversikten, deretter >Flere valg
- Velg >Sperre kort
Telefon:
Du kan ringe oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre ditt kredittkort, hele døgnet.
Kontakt oss via chat eller melding i innlogget nettbank, så hjelper vi deg med å åpne ditt bankkort. Barnekort 8-12 år kan sperres og åpnes i Mine kort-appen.
Du kan endre regionsperren både i nettbanken og mobilbanken.
Nettbank: Klikk på >Meny >Kort og velg regionsperre.
Mobilbank: Velg >Meny > Kort og velg regionsperre
Regionsperren er viktig fordi den reduserer risikoen for at kortet ditt belastes i en region du ikke befinner deg i.