Hva er eFaktura?
eFaktura (elektronisk faktura) er en tjeneste der du mottar fakturaer elektronisk i nettbank eller mobilbank i stedet for på papir eller e-post. Når du mottar en eFaktura, må du godkjenne den manuelt for betaling, noe som gjør det enkelt å sjekke og bekrefte beløpet.
eFaktura kan kombineres med AvtaleGiro hvis dette blir tilbudt av betalingsmottakeren.
Fordeler med eFaktura
- Spar tid: Med automatiske fakturaer slipper du å taste inn konto- og KID-nummer.
- Mindre feil: Du unngår risikoen for feil ved manuelle betalinger.
- Enkel tilgang: Du ser fakturaene dine direkte i nettbanken og i mobilbanken, når som helst.
Hvordan opprette eFaktura automatisk
1
Logg inn
Logg inn i nettbanken og gå til > Betaling > eFaktura/AvtaleGiro.
2
Klikk på eFaktura/AvtaleGiro
Velg deretter "Motta regninger elektronisk" og klikk "Inngå avtale". Her inngår du avtalen som gjør at dine regninger sendes automatisk og elektronisk.
3
Du er i mål
Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som følger med papirfaktura i posten. Ønsker du kun å motta eFaktura fra bestemte leverandærer, kan du reservere deg mot andre.
Kombiner AvtaleGiro og eFaktura
Du kan kombinere eFaktura og AvtaleGiro dersom bedriften tilbyr dette.
Din konto belastes automatisk på forfallsdato, samtidig som du får fakturavedlegget i nettbanken. Fakturavedlegget finner du i forfallsoversikten, samt i eFaktura-arkivet.
Betale eFaktura på vegne av andre
Hos oss kan du betale eFaktura på vegne av andre, men det kreves at både du og personen du skal betale for, er kunder i BN Bank. Fullmakten må opprettes i nettbanken av den som ønsker å gi tilgang.
Slik gir man fullmakt for eFaktura
- Logg inn i nettbanken og naviger til betaling.
- Velg "Fullmakt for eFaktura" og deretter "Gi fullmakt for eFaktura".
- Oppgi informasjon om personen som skal betale på dine vegne.
- Fullt navn.
- Fødselsnummer (11 siffer). - Velg fullmaktsalternativ:
- Gjelder alle dine eFakturaer, eller
- Kun for bestemte leverandører (du kan spesifisere hvilke).
Ofte stilte spørsmål
Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Under «Motta regninger elektronisk» klikker du «Inngå avtale». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot å motta eFaktura fra de leverandørene du ønsker.
Det er gratis å opprette eFaktura i nettbanken.
Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobil-/nettbank når du bytter bank.
De finner du i nettbanken ved å gå til menyvalget Post/Arkiv > eFakturaarkiv.
Ikke alle leverandører tilbyr eFaktura.
Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Velg fanen «Reservasjoner», og lenken «Reserver deg mot fremtidige eFakturaregninger». Da listes alle du har betalt eFaktura til, klikk på den mottakeren du ønsker å slette og bekreft reservasjon. Du kan også reservere deg mot eFaktura fra en mottaker ved å søke i fritekstfeltet.
eFaktura-referanse er et nummer som kjennetegner regningen eller fakturaen fra en bedrift.
Gå til menyvalget > Post/Arkiv > eFakturaarkiv og klikk «Åpne filter». Kryss av «eFaktura behandlet i andre banker» og «Vis resultat».
Både du og den du skal betale på vegne av må være kunde i samme bank. Den som skal gi andre fullmakt må gå til menyvalget >Betaling >Fullmakt for eFaktura, og velg «Gi fullmakt for eFaktura». Legg inn fødselsnummer og navn på den som skal betale på dine vegne, og i neste steg velger du om fullmakten skal gjelde alle dine eFakturaer, eller du kan velge for hvilke bedrifter fullmakten skal gjelde.
Under menyvalget >Betaling >Fullmakt for eFaktura vil du også se hvilke fullmakter du har gitt til andre eller fullmakter du har fått for å betale på vegne av andre.